..
بیمه باربری صادراتی چیست؟
جهت بيمه نمودن محموله هايي مي باشد كه مبدأ حركت آنها داخل ايران و مقصد آنها خارج از کشور مي باشد.
در بیمه های باربری با توجه به گستردگی مجموعه خطراتی که ممکن است محموله بیمه شده را تهدید کند و به آن آسیب بزند و همچنین به منظور تعیین دقیق میزان تعهدات شرکت های بیمه در مقابل بیمه گذاران و استاندارد سازی این موضوع کلوزهایی با عنوان "مجموعه شرایط بیمه گران کالا" توسط موسسه لویدز لندن طراحی و عرضه گردیده است که در تمام بازارهای جهانی بیمه به کار گرفته می شود. در ایران نیز شورای عالی بیمه در آیین نامه شماره 79 این شرایط را ترجمه نموده و به عنوان تنها مرجع رسمی در خصوص تعهدات بیمه گران در رشته بیمه باربری تعیین نموده است و تمامی بیمه های باربری صادراتی در کشور ایران بر اساس این شرایط صادر می شود.
این کلوزها عبارتند از A ، B و C که هر کدام از کلوزهای بیمه باربری تعدادی از خطرات را تحت پوشش قرار می دهد. که در این میان کلوز A بیشترین خطرات و کلوز C کمترین خطرات را تحت پوشش قرار می دهد و به همین دلیل کلوز A گرانتر از بقیه کلوز ها است و افراد می توانند با توجه به نوع کالا و خطرات احتمالی که محموله آنها را تهدید میکند اقدام به خرید هر یک از کلوزهای بیمه باربری کنند.
محاسبه نرخ حقبيمه در بيمهنامههاي باربری داخلي
نرخ حقبيمه دربيمهنامههاي باربري وارداتی به عوامل مختلفي بستگي دارد كه مهمترين آنها به شرح زیر است.
1- کلوز و پوشش های درخواستی
2- نوع و خصوصیات کالا
3- شرایط حمل
4- نوع وسیله حمل
5- مرز خروجی
راهنمای خرید
مدارک و مراحل صدور بیمهنامه باربری صادارتی
مراجعه متقاضی بیمه باربری صادارتی به هریک از نمایندگی ها یا شعب بیمه دی
ارائه مشاوره توسط کارشناسان صدور بیمه های باربری
دریافت، تکمیل فرم پیشنهاد بیمه های باربری وارداتی توسط بیمه گذار یا نماینده قانونی وی
اعلام نرخ و شرایط جهت صدور بیمه نامه از سوی کارشناسان بیمه دی
پذیرش نرخ و شرایط اعلام شده و واریز نرخ حقبیمه توسط بیمهگذار
دریافت خسارت
پس از اعلام خسارت از سوی بیمه گذار، کارشناسان خسارت بیمه دی بر اساس مفاد بیمه نامه و علت حادثه در سریع ترین زمان ممکن اقدامات بعدی شامل بازدید احتمالی از محموله، درخواست مدارک و محاسبه خسارت را انجام خواهند داد. همچنین در صورت غیرقابل پرداخت بودن خسارت نیز کتباً و با ذکر دلایل مختومه شدن پرونده اعلام خواهد شد.
بیمه نامه صادره با الحاقیههای آن
کارت بازرگانی معتبر صادر کننده
مجوز صدور (اجازه صادرات)
صورت عدل بندی یا صورت بسته بندی (Packing List)
گواهی مبداء (Certificate of Origin)
سیاهه خرید، فاکتور خرید(Invoice)
پیش فاکتور (Proforma Invoice)
گواهی بازرسی کالا (Inspection Certificate)
بارنامه حمل (Bill of Lading)
اظهار نامه صادراتی از صاحب کالا و یا بیمه گذار
دریافت واریز نامه یا گواهی صدور (ممهور به مهر خروج گمرک)
هرگونه مستندات مربوط به خسارت از قبیل صورتجلسه و یا مکاتبه با موسسه حمل و عامل خسارت و در صورت کسری، تنظیم صورتمجلس کسر تخلیه و تهیه گواهی کتبی عدم تحویل
گزارش مقامات انتظامی در صورت وقوع حادثه
گواهیهای بهداشت و قرنطینه (گواهی بهداشت نباتی ، گواهی بهداشت دامی در صورت نیاز)
گواهی انرژی اتمی (برای کالاهای صادراتی که مواد غذایی یا انواع قراضههای فلزات باشند)
گواهی استاندارد (در صورت نیاز)
سوالات متداول
• آتش سوزي يا انفجار.
• بهگل نشستن، زمين گير شدن و برخورد با كف دريا، غرق شدن يا واژگون شدن كشتي يا شناور.
• واژگون شدن يا از راه يا از خط خارج شدن وسيله حمل زميني.
• تصادم يا برخورد كشتي، شناور يا هر وسيله حمل ديگر با هر جسم خارجي بهغير از آب.
• تخليه كالا در بندر اضطراري.
• فداكردن كالا در جريان خسارت عمومي.
• به دريا انداختن كالا جهت سبك سازي كشتي.
8 • آتش سوزي يا انفجار.
• بهگل نشستن ، زمينگير شدن و برخورد با كف دريا، غرق شدن يا واژگون شدن كشتي يا شناور.
• واژگون شدن يا از راه يا از خط خارج شدن وسيله حمل زميني.
• تصادم يا برخورد كشتي، شناور يا هر وسيله حمل ديگر با هر جسم خارجي بهغير از آب.
• تخليه كالا در بندر اضطراري.
• فداكردن كالا در جريان خسارت عمومي.
• به دريا انداختن كالا جهت سبك سازي كشتي يا به دريا افتادن كالا از روي عرشه كشتي.
• زلزله، آتشفشان يا صاعقه
• ورود آب دريا، درياچه يا رودخانه به كشتي، شناور، محفظه كالا، كانتينريا محل انبار.
• تلف شدن كلي هر بسته در كشتي يا شناور و يا تلف كلي هر بسته بهعلت افتادن بههنگام بارگيري و يا تخليه كشتي يا شناور.
• تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه قابل انتساب به سوء عمل ارادي بيمهگذار
• نشت و ريزش عادي، كسري عادي وزن يا حجم و يا فرسودگي و پوسيدگي عادي كالاي مورد بيمه.
• تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه ناشي از كافي نبودن يا نامناسب بودن بسته بندي
• تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه به علت عيب ذاتي يا ماهيت كالاي مورد بيمه.
• تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه ايكه علت آن تاخير باشد، حتي اگر اين تاخير ناشي از خطرات بيمه شده باشد
• تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه ناشي از اعسار يا ورشكستگي مالكان، مديران، اجاره كنندگان يا گردانندگان كشتي
• تلف شدن، آسيب ديدن محموله ناشي از كاربرد هر نوع سلاح يا وسيلهاي باشد كه با انرژي اتمي كاركند.
• عدم قابليت دريانورديكشتي يا شناور يا نا مناسب بودن كشتي يا شناور براي حمل ايمن كالاي مورد بيمه
• نامناسب بودن كانتينريا وسيله حمل جهت حمل سالم مورد بيمه
• جنگ، جنگ داخلي، انقلاب، شورش، قيام و يا زد و خوردهاي داخلي ناشي از اين امور يا هرگونه عمل خصمانه توسط يا بر عليه يكي از دو قدرت متخاصم.
• توقيف، ضبط، مصادره، تصرف (غير از دزدي دريايي) يا اثرات ناشي از اين امور يا اثرات ناشي از اقدام به شروع آنها.
• مين، اژدر و بمب هاي متروكه يا ساير سلاحهاي جنگي به جا مانده و متروكه.
• اعتصاب، تعطيل محل كار، درگيريهاي كارگري، آشوبها و يا اغتشاشات داخلي.
• هر گونه عملیات تروريستي
در بيمه هاي باربري معمولاً معادل 10 یا 20 درصد به ارزش كالا اضافه مي نمايند كه اين درصد اضافه شده بابت كرايه حمل و عدم النفع مي باشد. در صورت وقوع خسارت خريدار كالا ممكن است علاوه بر قيمت خريد كالا به ميزان هزينه حمل كالا و سود ناشي از فروش آن نيز دچار زيان گردد، به همين دليل در بيمه هاي باربري معمولاً بنابه درخواست بيمه گذار درصدي را به قيمت كالا اضافه مي نمايند تا بيمه گذار پوشش كافي داشته باشد. لازم به ذكر است اين در صد بصورت توافق تعيين مي گردد بطور معمول 10درصد براي عدم النفع و 10درصد براي پوشش هزينه هاي حمل در نظر گرفته مي شود بنابراين بر اساس نوع قرارداد خريد اگر هزينه حمل در قيمت اعلام شده از طرف فروشنده منظور شده باشد به ارزش كالا فقط 10 درصد عدم النفع را اضافه مي نماييم در غير اينصورت علاوه بر درصد عدم النفع، 10 درصد نيز بابت هزينه حمل اضافه مي شود.